Jarosław WaneckiLudzie teatru nagrodzeni. Dla kogo Srebrne Maski, kto i za co został wyróżniony Złotą
Sobotni wieczór płockiego Międzynarodowego Dnia Teatru zakończył się przed północą. Za nami premiera „Romea i Julii” i odsłonięcie tablicy Srebrnej Maski oraz grad honorowych nagród dla twórców i pracowników sceny z okazji jej 50-lecia. Tradycyjnie swoje wyróżnienia ogłosiło Płockie Towarzystwo Przyjaciół Teatru.
Przed spektaklem odczytano orędzie na MDT, które w tym roku napisał reżyser i twórca Teatru Attis w Delfach, Theodoros Terzopoulos. W przesłaniu najmocniej wybrzmiewa ostatnie zdanie:
„Potrzebujemy nowych sposobów narracji, by pielęgnować pamięć i kształtować nową etyczną i polityczną odpowiedzialność, która pomoże nam uwolnić się z rozmaitych form dyktatury współczesnego średniowiecza”.
Na szczęście inscenizacja tragedii miłosnej Williama Szekspira w reżyserii Krzysztofa Szustera (na zdj. u góry, fot. Marek Konarski) wpisała się w puentę greckiego listu. W zadaniu pomogła scenografia stadionowych trybun i kody kostiumów. Poetycka translacja Jarosława Iwaszkiewicza przypomniała konflikt między rodzinami Montecchich i Capuletich, tym razem kibicujących drużynom piłkarskim, w prosty, a zatem czytelny i sugestywny sposób. W sam raz, by zdać maturę z polskiego.

W przerwie „Romea i Julii” odbyło się kameralne odsłonięcie tablicy Srebrnej Maski, ufundowanej przez Płockie Towarzystwo Przyjaciół Teatru dla podkreślenia kluczowej roli miłośników Melpomeny w odrodzeniu sceny w 1975 roku oraz pokazania publiczności powiększonej wersji nagrody wręczanej od 42 lat. Granitową płytę zaprojektował Wiesław Nadrowski, a odlew galwanizowanego srebrem medalu przygotował Jerzy Stachurski.

W tym roku PTPT przyznało dwie Srebrne Maski. Pierwszą, za reżyserię spektaklu „Motyle są wolne” Leonarda Gershe, odebrał Dariusz Poleszak-Hass. Druga powędrowała do rąk Krzysztofa Misiaka, który skomponował muzykę do jedynego i niepowtarzalnego Pokazu Mody Scenicznej z okazji 50-lecia Teatru Płockiego. Jubileuszową niespodzianką okazała się Złota Maska dla Krzysztofa Małachowskiego, dedykowana za mistrzostwo scenografii i kostiumów. Małe Srebrne Maski otrzymali ponadto Jolanta Milewska z Biura Obsługi Widzów i Leszek Skierski, zajmujący się promocją.

Popremierowe i rocznicowe świętowania honorowało jednak znacznie więcej osób. Laureatami medali i listów gratulacyjnych zostali liczni twórcy i pracownicy płockiej sceny. Głos zabrali między innymi: posłanka Elżbieta Gapińska, marszałek Adam Struzik, przewodniczący Rady Miasta Płocka Artur Jaroszewski, któremu towarzyszył wiceprezydent Łukasz Jankowski oraz przewodniczący Rady Powiatu Płockiego Lech Dąbrowski.
W poświąteczny wtorek 22 kwietnia na scenie kameralnej Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego odbędzie się spotkanie z laureatami tegorocznych masek. Dyskusja o nowych sposobach narracji i drogach artystycznych rozpocznie się o 18.30. Drzwi będą otwarte dla wszystkich.
Jarosław Wanecki
Prezes Płockiego Towarzystwa Przyjaciół Teatru
Udostępnij artykuł:
Zobacz także

Andrus i Chmielarz. Garkowska i Ostrowski. Kicia Kocia i Ciocia od Klocków. Oni będą na Weekendzie z Kulturą na Fali
Autor: Arkadiusz Adamkowski
Daniel Olbrychski w Płocku – spotkanie w Mediatece już w środę
Autor: aa
„Portret z Maską”, czyli dziennikarka Lena Szatkowska napisała kolejną książkę o artystach rodzimej sceny
Autor: Jarosław Wanecki
Trzy dni ze „Strefą Melomana” Orlenu na Starym Rynku. Dzięki lekcjom przy fortepianie piłkarze Wisły mają w Ekstraklasie grać jak z nut
Autor: aa
On, bożyszcze tłumów i podrywacz, stracił dla niej głowę. Mógł mieć prawie każdą kobietę, a zakochał się w niepełnoletniej panience spod Płocka
Autor: Romana Kuffel
Sukces płocczanina – jego marka sprzedana do 46 krajów, nawet Australii. W tle apteka przy Kolegialnej, uciekające kurczaki i unikatowe foto
Autor: Jarosław Wanecki
100P!łock. Były jatki, hala targowa, więzienie i hurtownie. Będzie muzeum. Przebudowa – start
Autor: mb
Płocczanie finalistami konkursu Nagroda Polin 2025. Są wśród tych, którzy robią, co robią, bo „nie mogą się pogodzić z tym, że nikt nie pamięta”
Autor: Arkadiusz Adamkowski



