Elżbieta GapińskaElżbieta Gapińska
Platforma Obywatelska

Jak nie ma pomysłu na wygranie wyborów prezydenckich…

… to PiS jak zwykle sięga po straszenie wyborców.

Tym razem wymyślili sobie, że punktem sporu będzie edukacja zdrowotna, nowy przedmiot, który ma zastąpić wychowanie do życia w rodzinie.

Politycy PiS, zgodnie z przekazem dnia, opowiadają bajki o tak zwanej „seksualizacji” dzieci, gdy tymczasem jest dokładnie odwrotnie.


Od redakcji: Poglądy zawarte w felietonach, opiniach – nie ingerujemy w ich tematykę i treść – nie muszą odzwierciedlać stanowiska redakcji. Autorzy przedstawiają w nich swoje zdanie na różne tematy


Edukacja zdrowotna w klasach I–III będzie realizowana w formie kształcenia zintegrowanego, w klasach IV-VIII – jako odrębny przedmiot, także w szkołach branżowych, liceum i technikum. Zagadnienia objęte podstawą programową w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna obejmują tematy związane ze zdrowiem (zarówno fizycznym, jak i psychicznym), aktywnością fizyczną, która jest obecnie ogromnym problemem, o czym świadczy duża liczba zwolnień lekarskich z lekcji wychowania fizycznego.

Dotyczą także zasad prawidłowego, zdrowego odżywiania. Polskie dzieci i młodzież szkolna zmagają się obecnie z dużym problem otyłości, który skutkuje problemami zdrowotnymi (chociażby cukrzycą) coraz większej liczby młodych ludzi.


Ogromnie ważny dział będą stanowić informacje związane ze zdrowiem psychicznym, umiejętnością szukania pomocy w instytucjach w sytuacji kryzysowej. Szkoła będzie uczyła umiejętności społecznych i środowiskowych, prawidłowego, krytycznego korzystania z treści zawartych w internecie, zajmie się profilaktyką uzależnień od alkoholu, narkotyków, internetu, eliminacją zachowań ryzykownych.

Zgodnie z założeniami pojęcie zdrowia jest traktowane szeroko, gdyż odnosi się do każdej sfery, w tym seksualnej, a celem jest działanie dokładnie odwrotne niż „seksualizacja”.

Ustawodawca chce, aby dzieci rozumiały, co to jest niewłaściwy dotyk, jak wtedy reagować, gdzie szukać pomocy. Aby wiedziały, że NIE SĄ WINNE, WSPÓŁODPOWIEDZIALNE za zachowania dorosłych, że muszą reagować, a nie wstydzić się, że je spotkała krzywda ze strony dorosłych. Bo nie są winne, są ZAWSZE w takich sytuacjach ofiarami.

To informacje dotyczące rozwoju dziecka zgodne z tymi, jakie otrzymują na lekcji biologii.

Oczywiście będą one realizowane zgodnie z etapami rozwojowymi dzieci, w innym zakresie dla klas młodszych, w innym dla uczniów klas IV- VIII, a jeszcze w innym dla klas szkół ponadpodstawowych.


Podstawa programowa obejmuje dziesięć działów, które uwzględniają wszystkie istotne sfery funkcjonowania człowieka, w tym:

  • wartości i postawy,
  • zdrowie fizyczne,
  • aktywność fizyczną,
    odżywianie,
  • zdrowie psychiczne,
  • zdrowie społeczne,
  • dojrzewanie,
  • zdrowie seksualne,
  • zdrowie środowiskowe,
  • internet i profilaktykę uzależnień.

Czy możemy i – co więcej – czy powinniśmy pominąć któryś z tych aspektów rozwoju człowieka i udawać, że nie istnieje?


Elżbieta Gapińska

Posłanka na Sejm VII, VIII, IX i X kadencji (wiceprzewodnicząca komisji edukacji i nauki), przewodnicząca Rady Miasta Płocka 2010-2011, radna RMP 2006-2010 (przewodnicząca komisji edukacji)

Kategoria: News, Platforma Obywatelska

Udostępnij artykuł:

Polityka prywatności © 2025 Gazeta Płocka. Projekt i wykonanie: Hedea.pl