Akrobacje najwyższych lotów, najlepsi piloci, nocny spektakl, balonowa magia. Przewodnik po Płockim Pikniku Lotniczym
To już w sobotę, 9 sierpnia. „Nasze lotnisko zamieni się w miejsce, gdzie pasja do latania spotka się z rodzinnym piknikiem, a niebo rozbłyśnie światłem, którego w tej części Mazowsza jeszcze nie widziano” – zapowiadają organizatorzy. U nas – wszystkie ważne informacje w jednym miejscu.

Jak twierdzą fani latania z Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej, ma to być jedno z najbardziej spektakularnych wydarzeń sezonu – „nie tylko ze względu na imponującą listę uczestników, lecz także z uwagi na po raz pierwszy organizowane w Płocku nocne pokazy lotnicze”. Aktualnie trwa sprzedaż drugiej puli biletów, trzecia, droższa, dostępna będzie w dniu wydarzenia
Na niebie zobaczymy widowiskowe akrobacje lotnicze w wykonaniu najlepszych pilotów. Swoje umiejętności zaprezentują m.in. Łukasz Czepiela z Red Bull Air Force, litewska grupa akrobacyjna ANBO, Maciej Dominiak wykonujący dynamiczne ewolucje na śmigłowcu Bo105 czy Mateusz Strama na odrzutowym Lim-2. Po raz pierwszy w historii polskich pokazów zaprezentuje się także Daher Kodiak za sterami którego usiądzie Dominik Punda.

Jednocześnie na płycie lotniska podczas wystawy statycznej będzie można podziwiać ponad 40 statków powietrznych – od legendarnych samolotów wojskowych, przez śmigłowce i wiatrakowce, aż po nowoczesne awionetki i konstrukcje cywilne. Do każdej maszyny (całą ich listę znajdziecie w dalszej części tego tekstu) można podejść, zajrzeć do kokpitu, zrobić zdjęcie, porozmawiać z pasjonatami awiacji – pilotami, instruktorami, mechanikami.
Chętni odbędą krótki lot balonem na uwięzi albo lot widokowy nad Płockiem śmigłowcem. Na miejscu będą strefy zabaw dla rodzin z dziećmi, symulatory i strefa spotterska dla fanów lotnictwa. Należy się też spodziewać bogatej strefy gastronomicznej. Na stoiskach wystawców znajdziecie gadżety związane z lotnictwem i nie tylko, chętni kupią koszulkę Płockiego Pikniku Lotniczego.

Na zakończenie dnia niebo rozświetli spektakl światła i fajerwerków połączony z lotami motolotni, śmigłowców oraz samolotów.



Oni skomentują piknikowe wydarzenia

Wszystko, co będzie się działo w powietrzu i na ziemi skomentuje pochodzący z Płocka Radek Brzózka. To dziennikarz, prezenter związany z Telewizją Polską i – o tym pewnie nie wiecie – pasjonat lotnictwa i licencjonowany pilot szybowcowy. Komentuje największe pokazy lotnicze w Polsce. „Z jego komentarzem każdy przelot, akrobacja i ryk lotniczego silnika nabierają nowego wymiaru. Radek nie tylko świetnie zna się na lataniu – on po prostu doskonale czuje lotniczą atmosferę”.
Komentatorem Płockiego Pikniku Lotniczego będzie też Witold Sokół – były pilot myśliwców MiG-29, najszybszych maszyn w polskim lotnictwie wojskowym, doświadczony oficer Sił Powietrznych RP. „Z mikrofonem w dłoni z wielką precyzją i pasją opowiada o podniebnych ewolucjach. Jego komentarze to nie tylko fachowa wiedza, ale też opowieści pełne emocji, doświadczeń i niezwykłej atmosfery lotniczego świata”.

Piloci i statki powietrzne pokazów dynamicznych:
- Łukasz Czepiela – Carbon Cub i Edge 540



„Polski pilot akrobacyjny i liniowy. Znany przede wszystkim jako mistrz świata wyścigów Red Bull Air Race w klasie Challenger i pierwszy na świecie pilot, który wylądował zmodyfikowanym samolotem Carbon Cub na lądowisku dla śmigłowców na szczycie wieżowca Burdż al-Arab w Dubaju, a następnie z niego wystartował. Lądował też m.in. na molo w Sopocie, przeleciał pod warszawskimi mostami. 9 sierpnia zobaczymy go na żywo w dwóch maszynach Red Bulla – Carbon Cub i Edge 540”.
- Mateusz Strama – MiG-15UTI / SB Lim-2



„Mateusz Strama to nie tylko miłośnik lotniczych klasyków – to również pilot liniowy, który swoje pierwsze akrobacyjne szlify zdobywał… właśnie w Płocku! W Aeroklubie Ziemi Mazowieckiej szkolił się na samolocie Zlin 526F SP-CTB, zdobywając uprawnienia do akrobacji samolotowej. 9 sierpnia zasiądzie za sterami prawdziwej legendy polskiego lotnictwa – odrzutowego SB Lim-2 z Fundacji Eskadra”.
- Maciej Dominiak – śmigłowiec Bo105 (dynamiczne pokazy dzienne i nocne)



„Maciej Dominiak zasiądzie za sterami maszyny, która zmienia definicję lotu śmigłowcem. Bolkow Bo105 to prawdziwa legenda w świecie lotnictwa – pierwszy seryjnie produkowany śmigłowiec na świecie zdolny do wykonywania akrobacji! Dzięki unikalnemu układowi wirnika głównego potrafi wykonać manewry, które wcześniej były uznawane za niemożliwe dla tej klasy maszyn: beczki, pętle, zawisy na plecach i obroty autorotacyjne. W Płocku zaprezentuje sie w pokazie dziennym i nocnym”.
- Norbert Kasperek – Extra 200



„Aktualny mistrz Polski w akrobacji samolotowej będzie gwiazdą nocnego nieba. To pilot na co dzień związany z lotnictwem cywilnym, ale to właśnie w akrobacyjnym kokpicie pokazuje pełnię swojego mistrzostwa. Jego Extra 200 to maszyna stworzona do perfekcyjnych manewrów. Dzięki niesamowitej zwrotności i osiągom, Norbert potrafi >>rysować<< na niebie figury, które zapierają dech w piersiach”.
- Grzegorz Mańka – TS-8 Bies



„TS-8 Bies – to prawdziwa perełka polskiego lotnictwa. W Płocku zobaczycie jeden z nielicznych, wciąż sprawnych egzemplarzy tego legendarnego samolotu. Zaprojektowany w latach 50., był pierwszym całkowicie metalowym samolotem szkolno-treningowym polskiej konstrukcji po wojnie. Przez lata szkolił elity polskich pilotów wojskowych i do dziś zachwyca elegancją oraz charakterystycznym dźwiękiem silnika gwiazdowego. Za jego sterami zasiądzie Grzegorz Mańka – członek Aeroklubu Elbląskiego, były reprezentant kadry narodowej w lataniu nawigacyjnym, sędzia zawodów lotniczych”.
- Robert Kowalik – Extra 300



„Od lat przesuwa granice precyzji w powietrzu. Jest dziesięciokrotnym mistrzem Polski w akrobacji samolotowej oraz brązowym medalistą mistrzostw Europy. Na co dzień pilotuje samoloty pasażerskie, ale to w kokpicie akrobacyjnego Extra 300 pokazuje pełnię swojego kunsztu. Extra 300 to legendarny samolot stworzony z myślą o najbardziej wymagających pilotach. Dzięki wyjątkowej konstrukcji i ogromnej mocy pozwala wykonywać manewry przy przeciążeniach plus minus 10G – pionowe wznoszenia, gwałtowne korkociągi i precyzyjne figury, które zachwycają publiczność na całym świecie”.
- Wojciech Murzyn – Antonov An-2



„Wojtek Murzyn to pasjonat i strażnik lotniczej tradycji, który z ogromnym zaangażowaniem przywraca klasyczne samoloty do życia. Na co dzień również za sterami innych klasycznych maszyn z duszą, ale to właśnie >>Antek<< jest jego oczkiem w głowie. Antonov AN-2 to największy jednosilnikowy dwupłatowiec świata (z 1000-konnym silnikiem), jego maksymalna masa startowa to aż 5,5 tony, a majestatyczna sylwetka to symbol epoki, w której maszyny budowano z sercem i rozmachem”.
- Wojciech Hajdukiewicz – Hatz Classic



„Wojciech Hajdukiewicz to pilot-artysta – jego występy łączą precyzję z elegancją, a każdy lot to opowieść o romantycznej miłości do awiacji. Na co dzień zasiada za sterami dużych samolotów pasażerskich, ale jego serce niezmiennie bije również dla klasyki – dla maszyn z duszą, otwartą kabiną i zapachem lotniczej przygody. Stylowy Hatz Classic – to współczesna interpretacja złotej ery lotnictwa. Ten dwupłatowiec o otwartej kabinie to nie tylko piękna maszyna, ale hołd dla dawnego lotniczego rzemiosła – lekki i zwinny, przyciąga spojrzenia zarówno na ziemi, jak i w powietrzu. Oglądając go, poczujesz ducha lat 30. XX wieku”.
- Jacek Mainka – samolot T6 Harvard, efektowny warbird z charakterystycznym brzmieniem silnika



„Na co dzień kapitan Boeinga 787 Dreamliner w barwach PLL LOT, w sercu – miłośnik maszyn z duszą i historią. Jest właścicielem czterech zabytkowych samolotów i twórcą Fundacji >>Latające Muzeum Polskich Sił Powietrznych 1940–1947<<, która przypomina o bohaterstwie polskich lotników na Zachodzie. W Płocku zaprezentuje samolot North American T-6 Harvard – amerykańską ikonę szkoleniową II wojny światowej, której charakterystyczny ryk silnika i elegancka sylwetka przeniosą Was w czasy chwały lotnictwa”.
- Dawid Walas – śmigłowiec Bell UH-1 Iroquois „Huey” – jedyny taki egzemplarz w Polsce



„Charakterystyczne uderzenia łopat i turkot silnika turbinowego mogą oznaczać tylko jedno: nadlatuje Huey! Bell UH-1 Iroquois. To jeden z najbardziej rozpoznawalnych śmigłowców świata – ikona lotnictwa wojskowego lat 60. i 70., symbol odwagi, niezawodności i powietrznej legendy. Znany z setek misji i filmów, służył na niemal wszystkich frontach. W Płocku zobaczycie Hueya nie tylko w efektownym pokazie solo, ale również w roli platformy do skoków spadochronowych. Za sterami zasiądzie Dawid Walas – pilot, który wie, jak obchodzić się z tą legendą”.
- Romuald Owedyk – wiatrakowiec Tercel



„Doświadczony pilot zarazi Was pozytywną energią i miłością do latania. Zawsze uśmiechnięty, otwarty na rozmowy i pytania, z pasją pokazuje publiczności, że wiatrakowce to nie tylko ciekawostka, ale pełnoprawna część lotniczego świata. W roli głównej: Tercel – nowoczesny, polski wiatrakowiec, który łączy bezpieczeństwo, zwrotność i niesamowitą widoczność z kabiny, porusza się z gracją helikoptera i charakterem samolotu”, a jego nietuzinkowy wygląd nie pozwala przejść obok obojętnie”.
- Dominik Punda – Daher Kodiak 100



„Po raz pierwszy w historii polskich pokazów lotniczych na niebie pojawi się Kodiak 100 – jedyny egzemplarz tego niezwykłego samolotu w naszym kraju. To samolot stworzony z myślą o najtrudniejszych warunkach – potężny, wszechstronny, zaprojektowany do lądowania tam, gdzie inne maszyny nie mają szans. Wyposażony w mocny silnik turbośmigłowy i przystosowany do operowania z nieutwardzonych pasów, robi wrażenie nie tylko wyglądem, ale i możliwościami. Za jego sterami zasiądzie Dominik Punda – doświadczony pilot samolotów pasażerskich, ferry pilot, safety pilot oraz test pilot”.
- Anna Poręba – PZL-104 Wilga – kultowy samolot polskiej produkcji



„Swoją lotniczą przygodę rozpoczęła jako 15-latka w ośrodku szkolenia lotniczego Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej w Płocku – od szkolenia szybowcowego, przez licencję pilota szybowcowego i samolotowego, a dziś jest studentką kierunku lotniczego w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Chełmie. Jej wielkim marzeniem zawodowym jest latanie samolotami gaśniczymi i niesienie z powietrza pomocy innym”.
- Wiktoria Kozioł – Extra 200



„Studentka IV roku pilotażu na Politechnice Rzeszowskiej, lotniczą drogę rozpoczęła już jako 14-latka od kursu szybowcowego w Aeroklubie Mieleckim. Dziś ma na koncie nie tylko licencję pilota samolotowego, ale też rosnące doświadczenie w akrobacji lotniczej – zarówno szybowcowej, jak i samolotowej”.
- Bartosz Wicki – RWD-8



„W roli głównej: RWD-8 – replika legendarnego polskiego samolotu szkolnego z lat 30. XX wieku. Zbudowana z miłości do historii przez ojca Bartosza – Henryka Wickiego, konstruktora i pasjonata awiacji – maszyna ta jest czymś więcej niż samolotem. To żywe wspomnienie, które wraca do życia przy każdym starcie. Na początku 1933 roku po raz pierwszy w powietrze wzbił się jego prototyp. Na Czarnym Piotrusiu, bo tak nazywano polski samolot RWD-8, szkolili się zarówno piloci cywilni, jak i wojskowi. Latali nim m.in. Witold Urbanowicz, Stanisław Skalski czy Jan Zumbach – późniejsi bohaterowie bitwy o Anglię”. To samolot, który uczył latać pokolenie polskich asów przestworzy”.
- Ireneusz Puchała – Taylorcraft Auster MkIV



„Na co dzień zasiada za sterami nowoczesnych samolotów pasażerskich, lecz jego prawdziwa pasja to maszyny z duszą – te, które pamiętają czasy II wojny światowej. Zaprezentuje samolot Taylorcraft Auster Mk IV – legendarny brytyjski samolot łącznikowy używany przez aliantów do zwiadu, obserwacji artyleryjskiej i zadań specjalnych”.
- Paweł Sadziński i Zlin 526F



„Paweł Sadziński to zawodowy pilot samolotów gaśniczych z doświadczeniem w misjach w Azji i Afryce, który obecnie gasi pożary w Europie i Ameryce Południowej. Mimo intensywnej pracy na drugim końcu świata, każdą wolną chwilę między kontraktami spędza na płockim lotnisku, gdzie z ogromnym zaangażowaniem przekazuje swoją wiedzę kolejnym pokoleniom pilotów akrobacyjnych”.
- Sławomir Wąs – Zlin 142



„Były pilot wojskowy i dowódca II eskadry Lotnictwa Myśliwskiego w Mińsku Mazowieckim. Pilot o niezwykłym doświadczeniu i żywa legenda polskiego lotnictwa wojskowego. Jego kariera to ponad 1200 godzin w powietrzu spędzonych tylko za sterami samolotów odrzutowych, poddźwiękowych, takich jak TS 11 Iskra, Lim-2 oraz naddźwiękowych, jak MiG-21, MiG-29, a nawet Mirage 2000. Obecnie Sławomir Wąs, członek Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej, zasiada za sterami stacjonującego w Płocku Zlina 142 – klasycznego samolotu szkolno-treningowego, który w jego rękach nabiera nowego wymiaru”.
Zbigniew Świerczyński – PZL-101 Gawron



„Zbigniew Świerczyński popularyzuje dorobek polskich konstruktorów i pielęgnuje pamięć o rodzimych maszynach. W jego rękach Gawron – produkowany w zakładach WSK-Okęcie od końca lat 50. – odzyskuje swój blask i staje się latającym pomnikiem naszej lotniczej historii”.
Zespoły pokazowe
- ANBO Team – prezydencki zespół akrobacyjny z Litwy



(„kiedy zapadnie zmrok, trzej piloci na Yakach 50 stworzą na niebie widowisko pełne światła, dymu i ryku silników; w ciągu dnia także nie zabraknie wrażeń – ANBO zachwyci perfekcyjnym zgraniem i podniebnymi ewolucjami, które budzą podziw w całej Europie”)
(„w ciasnym szyku, totalnej ciemności… momentami nie wiesz gdzie jesteś, ale najważniejsze – wiesz gdzie jest Twój partner… i podążasz za nim”)
- Fire Moths – nocny pokaz pirotechniczny z udziałem motolotni



„Lekkie, zwrotne motolotnie za dnia oczarują Was precyzyjnymi formacjami, zwrotami i niezwykłą harmonią w locie, a gdy słońce zajdzie – zacznie się magia! Uzbrojone w pirotechniczne efekty, światła i zsynchronizowaną muzykę zamienią niebo w żywy ekran emocji i dźwięków. Iskry, dym, kolory i majestatyczne przeloty w rytm muzyki stworzą niezapomniany klimat”.
- Sky Magic Team – pokazy dzienne i nocne – spadochrony, pirotechnika, efekty świetlne



Zespół debiutował w 2012 roku, skupia znakomitych skoczków, w tym lidera Janusza „Druciarza” Białowąsa i doświadczonych akrobatów. To ekipa >>pozytywnie zakręconych wariatów<<, którzy zręcznie opuszczają sprawne samoloty i śmigłowce, by zafundować Wam spektakl w dwóch odsłonach. Najpierw podczas pokazu dziennego można się spodziewać dynamiki i elegancji lotów na otwartych czaszach – tzw. kanapy – z precyzyjną akrobacją i efektownymi mijankami, a także barwnych smug dymu, dużych flag, synchronizacji i energii. Natomiast kilka godzin później – nocnych skoków z pirotechniką: efektów wizualnych na ciemnym niebie, spadochronów oświetlonych flarami, dynamicznych barw”.
- Cellfast Flying Team – formacja samolotów akrobacyjnych, znana z widowiskowych przelotów i ciasnych manewrów



„To jeden z najbardziej widowiskowych zespołów pokazowych w Polsce. Tworzy go trzech doświadczonych pilotów – Mieczysław Machnik, Daniel Dębosz i Arkadiusz Nowak. Latają na samolotach Morane-Saulnier Rallye, prezentując precyzyjne przeloty w ciasnym szyku, mijanki, rozety i dynamiczne przegrupowania”.
Atrakcje specjalne
- Fiesta balonowa. Kulminacyjnym punktem wydarzenia będzie start balonów na ogrzane powietrze z płockiego lotniska przed zachodem słońca. Natomiast loty balonem na uwięzi będą dostępne przez cały czas trwania Pikniku! Każdy będzie miał okazję wzbić się w powietrze i spojrzeć na lotnicze atrakcje z zupełnie nowej perspektywy.



- Wystawa statyczna statków powietrznych – TS-8 Bies, Antonov An-2, Bell UH-1 Iroquois, Bolkov Bo105, Robinson R44, North American T-6 Harvard 4M, Extra EA200, Extra EA300, Carbon Cub, PZL-104 Wilga, Zlin 526F, Zlin 142, Morane-Saulnier Rallye, Daher Kodiak 100, Taylocraft Auster Mk IV, RWD-8, Cessna 152, Jak-50, Tercel, PZL-101 Gawron, SZD 51-1 Junior, SZD-48-3 Jantar Standard 3, Edge 540, Tulak i wiele innych…
Harmonogram pikniku
- 13 – otwarcie bram dla publiczności, czas na strefy atrakcji, wystawę statyczną, relaks w strefie komfort i pierwsze wywiady z pilotami,
- 15 – rozpoczęcie pokazów – część dzienna: akrobacje samolotowe, śmigłowce, formacje i solowe przeloty,
- 19.15 – fiesta balonowa: kolorowe balony nad Płockiem,
- 20 – rozpoczęcie pokazów – część wieczorna: ciemność, światło, ogień i powietrzna precyzja – premierowe nocne show.
Parkingi
Liczba miejsc parkingowych dla aut jest ograniczona, więc organizatorzy zalecają dojazd autobusami Komunikacji Miejskiej lub rowerami (będzie dostępny specjalny parking dla jednośladów).
Bilety na Płocki Piknik Lotniczy…
… można kupić w serwisie tobilet.pl. Aktualnie trwa sprzedaż drugiej puli. Trzecia, droższa pula, dostępna będzie w dniu wydarzenia. Liczba wszystkich biletów jest ograniczona – warto zarezerwować miejsce już dziś.
Partnerami wydarzenia są Miasto Płock oraz Samorząd Województwa Mazowieckiego. Prezydent Płocka Andrzej Nowakowski objął je honorowym patronatem.
Udostępnij artykuł:
Zobacz także
Były prezydent Litwy z zespołem da odlotowy nocny pokaz na płockim niebie. Zasłynął przelotami pod mostami i… między ramionami dźwigów
Autor: Julia AdamkowskaGłosowanie w Budżecie Obywatelskim i Bezpieczeństwo nad Wodą w „Informacjach z Mazowsza”
Autor: Dominik DziecinnyCmentarz żydowski w Płocku „jest”, a nie „był” – na rozległym placu zieleni za murem też. Już niedługo nie będziemy się wstydzić…
Autor: Gabriela Nowak-DąbrowskaPożar. Od pioruna zapaliła się stodoła. Przyjechali strażacy. Mieszkańcy ukryli przed nimi konie, przywitali widłami…
Autor: Michał KacprzakPo podwójnym zabójstwie w Karolewie. Prokuratura: Zarzut kwalifikowanej zbrodni dla jednego z podejrzanych
Autor: Gazeta PłockaUpozorował swoje porwanie, żądał okupu. Ukrywał się w polu kukurydzy
Autor: Gazeta PłockaWisła Płock przeszła właśnie do historii Ekstraklasy. Dlaczego? I kto stworzył potwora?
Autor: Gazeta PłockaGmina Stara Biała. Na niestrzeżonym przejeździe kolejowym ford wjechał pod pociąg. Kierowca w szpitalu…
Autor: Gazeta Płocka